Instruktor vožnje

Spojka - kvačilo - kuplung

Prijenosni mehanizam

Prijenosni mehanizam

Spojka, kvačilo, kuplung ugrađeni na vozilu

Spojka, kvačilo, kuplung ugrađeni na vozilu

Zamašnjak, lamela, potisna ploča

Zamašnjak, lamela, potisna ploča

Spojka omogućava spajanje i odvajanje prijenosa snage s motora na pogonske kotače.

Takvo spajanje i odvajanje je potrebno prije svega prilikom kretanja s mjesta, zaustavljenja i kad se mijenjaju stupnjevi prijenosa.

Kad vozač pritisne papučicu spojke, time razdvaja zamašnjak, tanjur spojke (ili disk ili lamelu) i potisnu ploču.

Zamašnjak je čvrsto učvršćen na kraju koljenastog vratila i okreće se s njim.

Tanjur spojke je nataknut na vratilo spojke i okreće se zajedno s njim.

Na kraju vratila su uzdužni žljebovi u kojima se tanjur spojke može pomicati prema zamašnjaku kada ga pritisne potisna ploča.

Kada vozač pritiskom na papučicu spojke smanji pritisak potisne ploče na tanjur spojke, koljenasto vratilo (sa zamašnjakom) i vratilo spojke okreću se svako za sebe, a kad vozač oslobodi papučicu, uključi spojku, okreću se zajedno.

Tanjur spojke je čelični kolut na koji su s obje strane zakovane ili zalijepljene obloge. Kad potisna ploča pritisne tanjur spojke uz zamašnjak, pritisak mora biti dovoljno velik da spriječi proklizavanje spojke.

Kad je spojka sa zavojnim oprugama, na leđnoj strani potisne ploče nalazi se niz zavojnih opruga koje su zajedno s potisnom pločom ugrađene u poklopac spojke.

Opruge imaju uporište u poklopcu spojke, a poklopac je čvrsto učvršćen na zamašnjak.

Ni tanjur spojke ni potisna ploča nisu kruto pričvršćeni, nego se mogu u uzdužnom smjeru pomicati na vratilu spojke.

Pritisak vozača na papučicu spojke pritisne potisni ležaj (od grafita ili kuglični) na isključni prsten.

Pri tome se oba pomiču uzdužno prema zamašnjaku.

Isključne poluge koje su smještene tako da su jednim krajem oslonjene na isključni prsten a drugim na potisnu ploču, pomaknu ploču snagom opruga daleko od tanjura.

Bez pritiska potisne ploče tanjur spojke ne može prenositi okrete motora; motor i mjenjač su razdvojeni.

Primjer lamele koju treba zamijeniti

Lamela koju treba zamijeniti

Pogledajte video

Add Comment

* Required information
5000
Captcha Image

Comments (2)

Sort By
Topic: Spojka - kvačilo - kuplung
0/5 (0)
 
Gravatar
New
Ivanaaa
Gravatar
1
12
1
Aug 2017
Ivanaaa (Zagreb, Hrvatska) says...

Pozdrav, imam jedno pitanje, nisam bas sasvim sigurna kako bih ispravno postupila buduci da sam tek nedavno polozila vozacki ispit. Naime, kako zivim u Zg uglavnom su velike guzve na semaforima i u tim situacijama ja drzim nogu na papucici spojke cijelo vrijeme sto nekada bude iznimno naporno..je li moguce staviti mjenjac u neutralni polozaj i pustiti kocnicu/spojku a da se automobil ne ugasi? strah me da bi se mogao ugasiti pa dok ga upalim i krenem napravit cu zbog tog stresa nesto sto ne bih htjela. Hvala na odgovoru, pozdrav

Gravatar
New
Janko
Gravatar
1
10
3
Jul 2017
First Poster
Janko (Zagreb, Hrvatska) says...

Možete li mi objasniti jednu tehniku koju mi je svojedobno objašnjavao instruktor, a kako ne vozim, nisam baš imao priliku da koristim, a to je vožnja na kvačilo (ili kako se već zove)? Naime, recimo u prometnoj gužvi, kako se pritiskanjem i otpuštanjem kvačila može pomjerati auto?

Prebaci li se auto u prvu brzinu, pa se onda balansiraju gas i kvačilo, ili kako to već ide?

Je li to standardna tehnika na satovima vožnje, dio programa?

Jasno mi je da se time oštećuje kvačilo, no valjda je ipak katkat potrebno tako voziti.

 
Page 1 of 1
 
 
 

Izbornik